Under de senaste 10-15 åren har självständiga symönsterdesigners ”indie design” tagit större plats på marknaden och skapar blomstrande affärer där det händer mycket och det går fort.
Det började ta form på 1980- och 90-talet då det fanns några individuella designers, bland annat Indygo Junction, Marcy Tilton och Folkwear. Barriären för att komma in i på marknaden var dock hög. Mönstren måste först tryckas, vilket kräver en hög investering i förskott och det var utmanande att nå en tillräckligt bred kundbas för att göra vinst. Företag sålde symönster på postorder och i tidningar på den tiden.
Men internet har radikalt förändrat symönstervärlden, vilket sänker uppstartsbarriären för oberoende designers och gör det möjligt att bygga en kundkrets direkt. Det finns nu hundratals ”indie design” mönsterföretag, kanske fler. Många är väldigt små, men vissa ger uppbringar årliga vinster i miljoner. Deepika Prakash, grundare och ägare av communityn Pattern Review som har över 400 000 medlemmar, förklarar, "Som jag ser det är det en explosion av oberoende mönstertillverkare och det finns ett nytt företag som startar igång varje vecka. Det här är spännande tider för sömnadsindustrin och jag älskar det! "
Dessa nya företag blomstrar inte bara för att tekniken har gjort det möjligt, men också för att de har utvecklat en produkt som inte riktigt mötte konsumenternas behov tidigare. Vid 1940-talet var formatet