Under de senaste 10-15 åren har självständiga symönsterdesigners ”indie design” tagit större plats på marknaden och skapar blomstrande affärer där det händer mycket och det går fort.

Det började ta form på 1980- och 90-talet då det fanns några individuella designers, bland annat Indygo Junction, Marcy Tilton och Folkwear. Barriären för att komma in i på marknaden var dock hög. Mönstren måste först tryckas, vilket kräver en hög investering i förskott och det var utmanande att nå en tillräckligt bred kundbas för att göra vinst. Företag sålde symönster på postorder och i tidningar på den tiden.

Men internet har radikalt förändrat symönstervärlden, vilket sänker uppstartsbarriären för oberoende designers och gör det möjligt att bygga en kundkrets direkt. Det finns nu hundratals ”indie design” mönsterföretag, kanske fler. Många är väldigt små, men vissa ger uppbringar årliga vinster i miljoner. Deepika Prakash, grundare och ägare av communityn Pattern Review som har över 400 000 medlemmar, förklarar, "Som jag ser det är det en explosion av oberoende mönstertillverkare och det finns ett nytt företag som startar igång varje vecka. Det här är spännande tider för sömnadsindustrin och jag älskar det! "

indie design

Dessa nya företag blomstrar inte bara för att tekniken har gjort det möjligt, men också för att de har utvecklat en produkt som inte riktigt mötte konsumenternas behov tidigare. Vid 1940-talet var formatet på ett symönster allmänt etablerat: ett kuvert med modeller på framsidan och ett storleksschema med materialkrav på baksidan innehållande mallar och ett instruktionsblad. I tygaffären skulle konsumenterna sitta ner, bläddra igenom mönsterkatalogerna för att välja ett symönster som de köpte med hem för att sy. De förväntades ha tillräckliga kunskaper för att klara av det själva.

Sömnadsentusiaster letade efter mönster som mer liknade färdiga kläder och kom i ett större antal storlekar. De var också frustrerade över att instruktionerna inte inriktar sig på nybörjare. Alternativet att ladda ner ett mönster direkt, skriva ut det, och börja sy direkt istället för att gå till affären var också attraktivt. Och dessa konsumenter saknade stöd och inspiration från andra för att stärka dem som skulle sy.

Oberoende mönsterföretag har mött upp alla dessa behov snabbare och i många fall mer effektivt än de stora mönstertillverkarna. Många av de som syr i dag har liten eller ingen sömnadsträning.

Att tejpa ihop ett PDF-mönster kan naturligtvis vara besvärligt, många oberoende designers erbjuder filer som gör det så enkelt som möjligt för konsumenten, inklusive filer förberedda för skrivare i stora format. Många indie designers erbjuder både utskrifts- och digitala alternativ för att kunna fungera bra för alla kunder. De erbjuder även sewalongs för mönster och använder foton för att visa varje steg.

sewalong

De kopplar ihop sig till sina kunder genom sina bloggar, på Instagram och i Facebook-grupper där kunder kan gå för att söka inspiration och ställa frågor.

På fagert.se försöker vi hänga med i utvecklingen och säljer både traditionella symönster från de stora tillverkarna men också de små individuella designers från världens alla hörn. Du hittar dem under ”varumärken” och ”designers” i menyn.